Openbare Daltonschool De Duykeldam | Swifterbant

 

Als het gaat

om een veilig

leerklimaat

Wat u moet weten over de onderbouw

  • Kleuters ontdekken de school

    Op onze school zijn alle kinderen vanaf hun vierde jaar welkom. Zij komen dan in onze gecombineerde groep 1/2, waarin de kinderen de school en alles wat daarbij hoort ontdekken. Samen spelen en leren van en met elkaar vinden wij belangrijk.

  • Samen spelen, samen werken, samen leren

    Samen met onze kleuters leren we en werken we met verschillende thema’s die aansluiten bij hun belevingswereld. Tijdens die thema’s besteden we aandacht aan de motoriek en de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze kleuters, muzikale vorming en taal- en rekenbegrippen.

  • Letters en cijfers

    We ontdekken letters en cijfers.
    In de kleutergroepen maken we kennis met letters en cijfers. Door middel van speelse activiteiten laten we kleuters kennismaken met letters. Bijvoorbeeld: met welke letter begint je naam en welke letter hoor je het eerst in een woord.
    We spelen met hoeveelheden en werken aan cijferherkenning. Daarnaast werken we “Met sprongen vooruit”.

ONTMOETEN, ONTDEKKEN EN ONTWIKKELEN BEGINT HIER

Groep 1-2

Op onze school zijn alle kinderen vanaf 4 jaar welkom. Zij komen dan in een gecombineerde groep 1-2.

Een kleuter is de hele dag spelenderwijs bezig de wereld te ontdekken. Samen spelen en leren vinden wij erg belangrijk.

De Daltonprincipes (samenwerken, zelfstandigheid en verantwoordelijkheid) lopen als een rode draad door de groep.

Een uitgangspunt in de groep is:
Alles wat kinderen zelf kunnen, hoeven wij niet voor hen te doen. In de kleutergroepen werken we met thema’s, zoals bijvoorbeeld: herfst, eigen lichaam, bouwen en vervoer. Tijdens die thema’s besteden we aandacht aan de taalontwikkeling, rekenvaardigheden, sociaal emotionele ontwikkeling, motorische ontwikkeling, muzikale vorming, etcetera.

De nieuwsgierigheid en het enthousiasme, de openheid en fantasie van deze groep maakt dat het werken met deze leeftijdsgroep elke dag een uitdaging is.

Groep 3

Er wordt gewerkt in een eigen schrift, aan een eigen tafel!

En dan is het zover! De kinderen van groep 2 gaan naar groep 3. Niet langer een kleuter, maar horen dan bij de ‘grotere’ kinderen. Die overstap is best groot: rekenen in een schrift, aan elkaar leren schrijven, leren lezen, gymmen in de grote gymzaal en een vaste plek in de klas. Klaar voor de maatschappij van de toekomst.

Lezen, schrijven en rekenen

In groep 3 staat het leren lezen centraal. Om de 2 à 3 dagen worden een woord en alle letters daarvan aangeleerd. De letters worden aangeleerd met een gebaar. Deze gebaren ondersteunen bij het leren lezen. Ook wonen de letters in straten. Dit hebben ze later nodig bij spelling. Na ongeveer een half jaar zijn alle letters aangeleerd.
In groep 3 schrijven de kinderen elke dag. Eerst leren zij schrijven in het schrift met schrijfpatronen en na 8 weken gaan zij schrijfletters schrijven. De kinderen leren direct aan elkaar schrijven.
Elke dag wordt geoefend met spelling. De kinderen maken woorden in het klikklakboekje/op de letterdoos en later in het schrift. Zo leren zij zich stap voor stap de spellingscategorieën aan.
Het rekenen is erg belangrijk! Elke dag is er een rekencircuit met leuke rekenspelletjes en elke dag worden er met de hele groep actieve rekenlessen gedaan. Wat leren de kinderen? Splitsen, buurgetallen, tellen met sprongen, verliefde harten, tweelingen, meten, wegen, klokkijken, met geld rekenen en ze gaan sommetjes maken.

Groep 4

Taal

In groep 4 wordt gestart met een nieuw vak: taal.
De kinderen krijgen les in verkeer en leren veel over regels en veiligheid. Er wordt veel gelezen om steeds beter te worden. Bij het rekenen worden de tafels geleerd en en bij het schrijven leren de kinderen de hoofdletters. Er wordt veel gewerkt en geoefend op de computer. Natuurlijk gaan de kinderen gymmen, tekenen en knutselen.

Onderbouwers aan het woord

“Ik heb heel veel vriendjes om mee te spelen.”

“Ik vind het bouwen in de zandbak heel gaaf.”

“Ik vind het leuk om klassendienst te zijn.”

“Ik heb gedanst tijdens de opening van de kinderboekenweek.”

“Een eigen tafel te hebben om te kleuren is fijn en leren schrijven vind ik leuk.”

“Met mijn wisbordje rekenen vind ik leuk!”